MULATU Listening bar

zondag 25 februari 2024 2024

MULATU is een listening bar concept bij PAARD dat in 2024 voor een paar avonden haar deuren opent. Het is een liminale ruimte voor diggers en hedonisten, waar diepe focus overgaat in bevrijdend dansen, zoals tijd in ruimte en noten in ritmes. Het concept is geïnspireerd op de authentieke Kissa Tens in Tokio en moderne Europese bars zoals Brilliant Corners. Verwacht zeldzame jazz, soulvolle house, extended discoplaten en meer van over de hele wereld. Voor de eerste editie vroegen we twee verzamelaars: Marieke McKenna en Thelonious.

Listening bar
archief
  • €13,00 *
  • Kleine Zaal
  • 20:00
  • 20:00
Nieuwsbrief

Marieke McKenna (Londen, 1994) is een bekend gezicht in de Haagse alternatieve muziekscene. In haar diverse professionele hoedanigheden, variërend van academisch onderzoek naar bewustzijn en dromen binnen de filosofie & wetenschapsgeschiedenis, tot het runnen van haar platenlabel Mink Records en het hosten van haar wekelijkse radioshow op NPO Soul & Jazz – levert Marieke consequent een zorgvuldig uitgekozen, breed geïnspireerde en veelgeprezen curatie. Als muzikaal selecteur waagt ze zich in vele genres, tijdperken en culturen, op zoek naar diepe, warme ritmes en betoverende melodische texturen die tot de ziel spreken.

DJ Thelonious, geïnspireerd door Yo MTV Raps en een bekende Nederlandse hiphop-radioshow in het midden van de jaren 90, begon met draaien. Zijn vroege invloeden omvatten Pharcyde, Krs One, A Tribe Called Quest en Grand Puba. Met zijn debuut in Nighttown eind jaren ’90 perfectioneerde hij zijn eclectische stijl en werd een vaste waarde in de Nederlandse DJ-scene. In meer dan twee decennia evolueerde Thelonious zijn sets, met een mix van Detroit, Chicago en New York geïnspireerde house, disco, broken beats, Afro beats, boogie, Brazil en af en toe wat hiphop. Naast zijn DJ-werk organiseert Thelonious succesvolle feesten zoals 360 Degrees en All Eyes On, met optredens van artiesten als Theo Parrish en Motor City Drum Ensemble. Met boekingen op gerenommeerde festivals blijft Thelonious een opvallende verschijning in de muziekscene.

In een gezellige setting, verlicht door schemerlampjes, zitten gasten ontspannen in leren fauteuils en chesterfield banken, terwijl biertjes en cocktails op tafeltjes staan. De luide muziek dwingt gesprekken dichtbij te voeren, waardoor sommigen zich laten meeslepen door de zuivere klanken. Ogen gesloten, maar onmogelijk om de DJ’s platenhoezen te zien. Verzamelaars werpen af en toe een blik op het podium, waar de DJ tussen kamerplanten vinyl draait. Jazz vloeit over in house, en terwijl de marathonset naar een climax gaat, worden discolichten ontstoken, gericht op de spiegelbal. Tot sluitingstijd waagt het publiek een dansje.

De wereldwijde opkomst van listening bars is opvallend, met locaties zoals Brilliant Corners in Londen, Rhinoceros in Berlijn, Nica in Barcelona, en Doka in Amsterdam. Zelfs steden als Tel Aviv, Hong Kong, L.A. en Oakland hebben hun eigen variant. Het oorspronkelijke idee ontstond in Tokyo na de Tweede Wereldoorlog, waar Amerikaanse jazz op vinyl werd achtergelaten. Barretjes met hi-fi setups speelden moeilijk verkrijgbare platen in donkere, houten ruimtes. In 2015 brachten twee Britten dit fenomeen, bekend als Jazz Kissa’s, onder de aandacht via hun website www.tokyojazzjoints.com. Resident Advisor maakte er een YouTube-serie van, en de rest is geschiedenis. Moderne listening bars behouden de focus op geluid en muziek in een huiselijke sfeer, maar met verbeterde toegankelijkheid.