woensdag 8 juli 2020

LIVE STREAM: DE NATIONALE WETENSCHAPSAGENDA

Weet je nog dat Rutte een paar weken geleden de oproep deed aan jongeren om in actie te komen? Om na te denken over de toekomst van het land? Op 8 juli gaan vijf wetenschappers jongeren helpen die toffe ideeën of vragen hebben tijdens de Corona Jongeren Challenge! Tijdens deze talkshow vertellen de jongeren hoe ze op hun vraag zijn gekomen en legt de wetenschapper uit hoe hij of zij het onderzoek gaat opzetten. Meer weten over de Nationale Wetenschapsagenda over hoe jongeren mee kunnen doen? Uitgebreide info vind je hier.

Deze talkshow wordt live gestreamd vanuit PAARD op 8 juli. Heb jij een vraag over hoe het nu verder moet na Corona? Laat het onderzoeken door een wetenschapper. Bekijk de profielen van de wetenschappers op de website van de Nationale Wetenschapsagenda en stel je vraag via het formulier. Elke wetenschapper selecteert de vraag die ze het meest belangrijk vinden om nu te onderzoeken!

De Jongeren Challenge is een initiatief van de Nationale Wetenschapsagenda in samenwerking met: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Unicef Nederland, Universiteit Leiden / Leiden University, Utrecht University, Erasmus University Rotterdam, Erasmus SYNC Lab, Team TerInfo, Reinier van Arkel, Hogeschool van Amsterdam – HvA.

 

  • Online vanuit Paard
  • 20:00
  • 20:00

Ton Liefaard is hoogleraar Kinderrechten van de Universiteit Leiden en werkt veel samen met UNICEF en gaat aan de slag met vragen over de invloed die de coronamaatregelen hebben gehad op het leven van Nederlandse kinderen en jongeren. Denk hierbij aan vragen over kinderrechten, school, armoede, jeugdhulp, jeugdstrafrecht, onveiligheid of geweld. Ton zoekt naar jongeren die vanuit eigen ervaring weten welke problemen er ontstaan zijn door de coronacrisis, welke oplossingen er nodig zijn en wat we kunnen leren voor de toekomst.

Reint Jan Renes geeft les aan de Hogeschool van Amsterdam en geeft Psychologie voor een Duurzame stad. Hij zag dat door Corona we ons klimaatvriendelijker zijn gaan gedragen: we vliegen nu minder en doen minder impulsaankopen. Andere veranderingen zijn juist weer niet duurzaam, zoals het kopen van hygiënische wegwerpproducten zoals schoonmaakdoekjes en mondkapjes. Hoe komt het dat we ons gedrag tijdens een crisis ineens zo snel aan kunnen te passen? Kunnen we iets verzinnen waardoor we ons klimaatvriendelijk gedrag net zo snel aan kunnen leren als het niezen in je elleboog?

Eveline Crone, Suzanne van de Groep en Renske van der Cruijssen van Erasmus Universiteit Rotterdam en SYNC Lab gaan het hebben over wat we nú kunnen doen voor een betere toekomst na de coronacrisis. Ze zagen dat tijdens de coronacrisis in rap tempo allerlei initiatieven zijn opgezet door jongeren. Van kleine dingen als boodschappen doen voor de (oudere) buurvrouw, tot grotere initiatieven waarbij voedselpakketten worden gemaakt en verspreid. Eveline, Renske en Suzanne doen onderzoek naar hoe de hersenen zich ontwikkelen en hoe dat invloed heeft op wat we denken en doen in de maatschappij.

Beatrice de Graaf van de Universiteit Utrecht en Nikki Sterkenburg van de Universiteit Leiden en Team TerInfo onderzoeken crisissituaties van vroeger en nu. Uit onderzoek blijkt dat gevoelens van angst minder worden als je weet dat mensen vroeger ook gevaar liepen dat er enge ziektes bestonden, maar dat mensen daar ook weer bovenop zijn gekomen. Ze gebruiken hun kennis over de geschiedenis om te kijken naar de toekomst.

Odilia Laceulle van de Universiteit van Utrecht weet dat je kindertijd en jeugd veel invloed heeft op je verdere leven: op je psychologische gezondheid, maar ook op sociaal gebied wat betreft school en werk. Odillia Laceulle doet onderzoek naar hoe een kwetsbare situatie, zoals de corona tijd,  je functioneren in de toekomst beïnvloedt. Begrijpen hoe de levens van jonge mensen is veranderd door de coronacrisis en sociale afstand is belangrijk. Hierdoor komen we namelijk te weten hoe we geestelijke gezondheidszorg, school en sociaal beleid beter kunnen maken. Odilia verricht daarom de komende maanden onderzoek naar de impact van sociale afstand op de psychologische gezondheid van (kwetsbare) jongeren