RAGA IMPRESSIONS [Publiek]

zaterdag 19 juni 2021 8374

In ‘Raga Impressions’ zal componist Sinta Wullur op piano samen met de uit India afkomstige musici klassieke muziek uit India en het westen samensmeden tot een nieuw genre. Zij betreedt het podium samen met santoor- / tabla speler Sandip Batthacahrya  en sitarspeler / zangeres Chetna Sahni Sehgal,

Het programma is samengesteld uit improvisaties gebaseerd op de Indiase interpretaties van de raga. Een fusion van verschillende culturen maakt dat er invloeden van verschillende muziekstijlen te vinden zijn. Sinta Wullur heeft in haar pianospel gamelanritmes met klassieke pianotechnieken vermengd en toegepast in de Indiase muziek.

Raga Impressions 

Indiase zang, sitar, Santoor, tabla en piano
Chetna Sahni Sehgal – Indiase zang / sitar
Sandip Bhattacharya – tabla / santoor
Sinta Wullur – piano

klassiek raga
archief
  • Kleine zaal met zitplaatsen
  • 20:30
  • 21:00
Nieuwsbrief

Pandit Sandip Bhattacharya, tabla en santoorspeler oorspronkelijk uit India woont en werkt al 50 jaar in Nederland. Hij treedt op met gerenommeerde musici uit binnen en buitenland. Op tabla begeleidde hij grootmeesters van de Indiase muziek op de Nederlandse podia. Op santoor excelleert hij als solist.

Zijn eigen school Naad Sadhana is in Amsterdam. Daar geeft hij les in tabla, santoor, harmonium en zang. 

Chetna Sahni Sehgal heeft in India op het conservatorium Indiase muziek (zang en sitar) gestudeerd en behaalde de Master in Music in 2006. In Nederland aangekomen heeft ze een periode lesgegeven aan Codarts in Rotterdam. In Amstelveen heeft ze haar eigen school Global Ragas opgericht waar ze lesgeeft in Indiase zang.  Ze treedt regelmatig op diverse podia op, ze wordt in professionele muziektheaterproducties gevraagd voor haar Indiase zang. 

Sinta Wullur is een gevierde componist op het gebied van de kruisbestuiving van oost en west. Zij begon haar muziekstudie met klassiek piano bij Willem Brons, later compositie bij Ton de Leeuw en Louis Andriessen. Beide opleidingen heeft ze afgesloten aan de conservatoria te Amsterdam en Den Haag. De bevlogenheid voor het componeren in oost west stijl maakte dat ze zich verdiepte in zowel de gamelan muziek als de Indiase muziek door het zelf te beoefenen. Zo is het gekomen dat ze jarenlang Indiase zang heeft gestudeerd bij diverse docenten in Nederland en India en het zich eigen heeft gemaakt. De kennis van het interpreteren van de Indiase raga past ze toe in haar composities en in haar pianospel / – improvisaties.