De band werd opgericht door gitarist John Pita, die zich samen met drummer Zach Para bij de band voegde. Later voegden bassist Matt Fasano en gitarist Marco Bolfelli zich bij City of the Sun. De muziek van City of the Sun is zowel intiem als cinematisch en voelt als een film waar je in kunt stappen. Sinds hun debuut in 2016 met To The Sun and All the Cities in Between, via hun titelloze album uit 2020, tot Segunda Alma uit 2022, heeft de band een cultstatus over de hele wereld verworven. Naarmate hun populariteit groeide, begon City of the Sun te touren met Peter Björn & John en Thievery Corporation, en hun nummers raakten fans op een diep universeel niveau. Hun weelderige en intense composities ademen de sfeer van woestijnwinden, stadsnachten, mediterrane zomers en de stille gloed van verlies en transformatie. Het is dan ook geen wonder dat publiek van Londen tot Parijs tot Athene en daarbuiten hen omarmd heeft met uitverkochte zalen – een menigte die vol ontzag luistert alsof elke noot een tekstregel is.