vrijdag 7 februari 2020

GRAUZONE FESTIVAL 2020

Op vrijdag 7 en zaterdag 8 februari 2020 vindt de zevende editie van Grauzone festival plaats voor de liefhebbers van wave tot psych. Voor het eerst is het multidisciplinaire underground festival te Den Haag twee volle dagen. Ook komende editie is Grauzone te vinden op locaties als Paard, Het Koorenhuis, Het Magazijn, The Grey Space In The Middle en het Paardcafé. Er is een uitgebreide Graukunst tentoonstelling, een filmprogramma, een platenmarkt en zijn er verschillende seminars.

Vrijdag 7 febr: Thurston Moore Group / The Murder Capital / Test Dept / Jozef van Wissem / Legowelt / Qual / Hante. / Cabaret Nocturne / Skemer / Automatic / Esya + more tba

Zat 8 febr: Shame / Damo Suzuki feat members of Kikagaku Moyo, Bo Ningen, Minami Deutsch / Tamaryn / Stephen Mallinder / Linea Aspera / Black Marble / Group A / De Ambassade / U Bahn / Unmoor Kiva + more tba

darkwaveindustrialNew WavepostpunkshoegazesynthpopFestival
Koop tickets
  • Weekend €67,50 | Dag €37,50
  • Beide zalen en cafe
  • 19:00
  • 19:30

*incl € 2,50 servicekosten

Shame is koploper binnen de nieuwe Britse postpunkscene en één van de meest opwindende acts van dit moment, of zoals OOR magazine schreef: “eentje die er ver bovenuit blijft steken”. Hun sensationele shows eindigen steevast in een moshpit. Na het alom geprezen debuutalbum ‘Songs Of Praise’, werkt de band nu aan een tweede album en geeft ze een exclusieve show op Grauzone festival.

De Japanse Krautrock pionier Damo Suzuki, bekend van de legendarische band CAN, verzamelt het beste van de hedendaagse Japanse psych om zich heen: leden van Kikagaku Moyo, Bo Ningen en Minami Deutsch zorgen voor een uniek en eenmalig improvisatie concert.

Intrigerende ambient soundscapes komen van de minimalistische componist en luitspeler Jozef van Wissem. De inmiddels wereldberoemde Nederlander won de prijs voor beste soundtrack op het Cannes filmfestival, werkt samen met Jim Jarmusch, Zola Jezus, Gary Lucas (Capt Beefheart) en zijn platen worden onder meer uitgebracht op Sacred Bones Records (Soft Moon, Black Marble, Moon Duo).

Cabaret Voltaire frontman/bassist Stephen Mallinder heeft na 37 jaar zijn eerste album ‘Um Dada’ uitgebracht op Dais Records. Deze elektronische industrial legende komt voor het eerst naar Europa voor een solo liveshow.

Linea Aspera is terug! Deze veelbesproken minimal darkwave act stopte in 2012 na het uitbrengen van een legendarisch debuutalbum. Na een hiatus van zes jaar geven ze een aantal exclusieve optredens waarvan één op Grauzone festival.

De Britse William Maybelline, bekend van cold wave duo Lebanon Hanover, maakt met zijn soloproject Qual dansbare, elektronische muziek, met invloeden van industrial en EBM. De singer-songwriter Tamaryn uit Nieuw-Zeeland mixt dream- en synthpop met shoegaze. Op haar vierde en laatste album ‘Dreaming In The Dark’ werkt ze samen met Cocteau Twins’ Robin Guthrie en Drab Majesty’s Deb Demure.

Amenra gitarist Mathieu Vandekerckhove en Vogue-model Kim Peers brengen dreamy, noisy darkwave met het gloednieuwe Skemer. Ontdek als eerste dit veelbelovende project bij dit exclusieve Nederlandse optreden. Meer spannende geluiden komen van Esya, het soloproject van Ayse Hassan, bassist van Londense band Savages. Verwacht een mix van elektronische postpunk tijdens haar eerste show in Europa.

De Nederlandstalige (!) cold wave act De Ambassade is opgericht door Dollkraut’s Pascal Pinkert. Hun kraakverse debuutplaat is uitgebracht op het Amsterdamse label Knekelhuis en wordt geprezen in de media als één van de beste debuutalbums van het jaar.

Het Japanse Group A van Tommi Tokyo maakt een spannende mix van avant-garde, performance en industrial en is uiterst geschikt voor fans van Throbbing Gristle en de vroege Cabaret Voltaire. Hante. is het soloproject van de Parijse Helene de Thoury, bekend van Minuit Machine en Phosphor. Ze mixt minimal dark wave met dromerige vocals.

Het Ierse vijftal The Murder Capital zorgt er met hun duistere postpunk sound voor dat je nekharen overeind gaan staan. In een jaar hebben ze een reputatie opgebouwd waar je u tegen zegt met spannende liveshows, de titel ‘Ireland’s best new rock band’ (The Irish Times) en het langverwachte debuutalbum When I Have Fears, geproduceerd door Flood (PJ Harvey, Nick Cave, Depeche Mode).

Sonic Youth’s frontman Thurston Moore speelt al het hele najaar van 2019 één track van zijn laatste release ‘Spirit Counsel’ en zal met zijn Thurston Moore Group dit omgooien naar een andere, niet te missen set.

De industrialpioniers van Test Department (of Test Dept) staan bekend om de ruige en overdonderende shows. Hun nieuwe album ”Disturbance” uit 2019 kreeg zeer goede reviews (”stunning album”’, ”refreshing”, ”genius opus”) van The Quietus tot Louder Than War. Voor het eerst in 30 jaar spelen ze weer in Nederland en dat exclusief op Grauzone festival.

Automatic is het trio uit L.A. dat doet denken aan Suicide, New Order, Savages en Kraftwerk, een stroming die in het ouderlijk huis van drummer Lola Dompé niet onbekend is, haar vader is namelijk Kevin Haskins van Bauhaus.

De Haagse synthesizer legende Legowelt kiest voor Grauzone een filmklassieker die hij voorziet van een nieuwe soundtrack.

Met het Belgische Cabaret Nocturne blijft men in horror-sferen met zijn minimal dark synth wave en onheilspellende baslijnen. Het is 80’s pop met house-invloeden die inmiddels miljoenen views op Youtube heeft.

Synth waver Black Marble komt zijn nieuwe album ‘Bigger Than Life’ aan ons voorstellen dat onlangs verscheen op het Sacred Bones label (Soft Moon, David Lynch).

Savages’ gitarist Gemma Thompson keert terug naar Grauzone, voor het eerst met het trio Unmoor Kiva.

Het Australische U Bahn, dat futuristische art-punk maakt met een duidelijke voorliefde voor outsider acts als Devo en The Residents, is tijdens Grauzone op hun eerste Europese tour en het is de eerste show van de band in Nederland.

In december wordt het programma voor het symposium, GRAUKUNST , film en de laatste festivalnamen bekend gemaakt.

Van over de hele wereld zijn er mensen op het festival afgekomen

OOR magazine